Wednesday, February 22, 2012

HCJ Decision On "TAL" and The Gush

The new HCJ decision on "Tal Law" - the service of Haredim (Ultra Orthadox) is fascinating for many reasons, and will probably be an ongoing source for some of my future posts. However, a friend of mine pointed out that Justice Rubinstein's opinion is noteworthy for the number of times he quotes rabbis affiliated with the Gush yeshivah (sorry no translations):



בחור בישיבת קול תורה בירושלים, ביקש מראש הישיבה הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל (מגדולי פוסקי הדור האחרון) רשות לנסוע בזמן הלימודים לקברי צדיקים בצפון, ענה לו הרב: בשביל להתפלל על קברי צדיקים יש צורך לנסוע עד הגליל? כשאני מרגיש צורך להתפלל על קברי צדיקים אני הולך להר הרצל, לקברי החיילים שנפלו על קידוש ה' (בשם הרב ישראל מאיר לאו; מתוך ספרו של הרב י"צ רימון, הלכה ממקורה - צבא (תש"ע); וכן בגרסה מקוצרת אצל הרב יוסף אליהו, אורו של עולם (תשס"ג) 380).

ואף החתם סופר (רבי משה סופר, גרמניה-הונגריה, המאות הי"ח-י"ט) - ממנהיגי האורתודוכסיה בדורו - הזכיר, כי הפטור התלמודי אינו חל במסגרת חלוקת נטל צרכי הביטחון המדינתיים, שהרי "כדרך שמלכות נשמרים ממלכיות אחרים גם תלמיד חכם חייב" (חידושי חתם סופר, בבא בתרא ח ע"א; שני המקורות האחרונים הובאו אצל הרב הרב י' ברנדס, אגדה למעשה - אדם בחברה (2011) 139-137, שהרחיב בסוגיה זו; עוד ראו גם הרב א' ליכטנשטיין, "זאת תורת ההסדר", תחומין ז' (תשמ"ז) 314; ומנגד, הרב א' שרמן, "גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות", שם 335; וכן הרב ז"ב מלמד "גדולי תורה - זהו צורך האומה", שם, 330).

ועוד:
תלמוד תורה הוא הכתר שבמצוות. "תלמוד תורה כנגד כולם" (תלמוד בבלי מסכת שבת, דף קכז, עמוד א). "גדולה מצוות תלמוד תורה מכל המצוות" (שולחן ערוך חושן משפט, סימן רמז, סעיף יח). הגדולה שבמצווה זו נובעת מהיות התורה המקור לדין, אך לא רק. בתקופת התלמוד "נשאלה שאלה...תלמוד גדול או מעשה גדול? נענה רבי טרפון ואמר: מעשה גדול. נענה רבי עקיבא ואמר: תלמוד גדול. נענו כולם ואמרו: תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה" (תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף מ', עמוד ב'). ההרמוניה ברורה, כך גם המתח. בכירותה של מצוות תלמוד תורה טמונה דווקא בכך שהיא מביאה לידי המעשה. ברם, מצוות תלמוד תורה אינה חשובה רק משיקולים מעשיים, תרתי משמע. מנקודת מבטה של ההלכה, "התורה – דבר ה' היא. לפיכך, המגע שלי בתורה הוא מגע עקיף עם הקדוש ברוך הוא... מכאן נובעת אותה תחושה מיוחדת של רוממות רוח בלימוד תורה. תחושה ייחודית זו מפרה, מזינה ומעצבת את עיסוקי בתורה. היא מטבעת את חותמה על כל עולמי" (ח' סבתו מבקשי פניך – שיחות עם הרב אהרן ליכטנשטיין 18-19 (2011)).

 כלשונו של הרב א' ליכטנשטיין, ראש ישיבת גוש עציון, לפני ועדת טל: "לצד העיסוק בתורה קיים גם הערך של גמילות חסדים, וגמילות החסדים התובענית ביותר היא השירות הצבאי" (הועדה לגבוש ההסדר הראוי בנושא גיוס בני ישיבות דו"ח הועדה 51 (2000)).

Two things worth noting. The first is that the third quote comes from Rav Lichtenstein's fairly recent book. This is an indication that at least this portion of the decision was written recently. The second, is that Rav Lichtenstein is not the source you would use if you were writing for a Haredi audience.While Rubinstein is clearly trying to make his decision seem the "Jewish" one, he is still very much rooted in a different Beit -Midrash. 

No comments: